onsdag den 15. oktober 2014

Skåle og fade

Skåle og fade

Jeg har også i mig søgen efter inspiration, fundet nogle fine eksempler på perleskåle og perlefade, så det måtte jeg selvfølgelig også prøve.

Det er meget simpelt at lave, man skal bruge en form, en glasskål som kan tåle at komme i ovnen. Formen pensles med madolie og der lægges perler i. Dette kan gøres på to måder, den svære, som er ved at lægge alle perler ens, dvs. med f.eks. perlehullerne ud mod formen, hvilket tager længere tid, men til gengæld, hvis det lykkedes ordenligt, så kan man få en "vandtæt" skål. Den lette løsning er at hælde perlerne tilfældigt ned i formen, herefter trykke der på perlerne i bunden, så man får en bund med et lag perler. Dette gentages så indtil at der er presset, tilpas mange perler op af siderne, så de også er dækket af perler. Så skal de i ovnen ved 200 grader i ca. 10 min., men det er vigtigt at holde øje med dem, da det lige pludselig går stærkt med smeltningen. Efter afkøling, evt. under rindende koldt vand, så kan skålene tages ud af formen. 

Skåle i forskellige former og tykkelse.

Jeg har oså prøvet at eksperimentere med at lave fade og skåle i andre former. Genstanden nederst i venstre hjørne er noget til en blyantholder, vises i en af de kommende indlæg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar