torsdag den 9. oktober 2014

Smør

Smør

Jeg har idag prøvet at kærne smør, af en økologisk piskefløde.

Jeg prøvede først metoden med at ryste det i en beholder med låg, men da den økologiske piskefløde nåede flødeskum stadiet, så kom jeg ikke videre.  

Det fik derfor en tur med håndmikseren, indtil jeg fik delt det i kærnemælk og smør.

Den færdige smør, efter det er blevet skyllet under koldt vand og alt kærnemælk og vand er presset ud af smøret. til sidst er der tilsat salt. Dette gentog jeg så en gang mere, da jeg også ville lave en krydderudgave med blomsterkarse fra haven. 

Blade og blomster fra havens blomsterkarse, i en mængde der er tilpasset den relativt lille mængde smør. Blade har en stærk karse smag, i forhold til blomsternes mere milde karsesmag.

Fint hakkede blade og blomster.

Den færdige blomsterkarse kryddersmør.

Dages smør produktion, en alm. saltet smør og en kryddersmør.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar